Wszystko, co należy wiedzieć o samodzielnym nagrywaniu podcastów

Nagrywanie podcastów nigdy nie było takie proste. Wiele organizacji, firm, czy instytucji wykorzystuje je jako dodatkową formę promocji swojej marki. W poniższym artykule dowiecie się jak nagrać swój pierwszy podcast, gdzie go opublikować i co zrobić, aby dotarł do waszych słuchaczy.

Studio nagrań w domu lub w biurze

Do nagrania podcastu wystarczy nam zwykły dyktafon. Posiadacze smartfonów nowszej generacji nie potrzebują w zasadzie lepszego sprzętu. Aby zadbać o wysoką jakość nagrania, warto zaopatrzyć się jednak w dyktafon z wbudowanym mikrofonem – na rynku dostępne są najróżniejsze modele. Wcale nie musi to być drogi sprzęt.

Niezależnie od tego, czy nagrywamy rozmowę z gościem czy bez, potrzebna nam będzie zapowiedź i zakończenie podcastu. To tak zwane jingle, czyli przerywniki, które charakteryzują rozpoczęcie/zakończenie. Jingle mogą mieć formę prostej melodii (dostępne do darmowego pobrania w internecie), lub krótkiego sloganu. Zapowiedź i zakończenie powinny pojawić się w każdym podcaście. Informują słuchaczy kto jest autorem nagrania i o czym będzie rozmowa. Na koniec każdego odcinka można dodać CTA, czyli call to action do wysłuchania innych materiałów lub podać adres strony, do której chcemy skierować naszych odbiorców.

Jeśli wybierzemy już jingiel, nagramy zapowiedź, zakończenie i rozmowę, warto odezwać się do profesjonalnego studia nagrań albo do dźwiękowca. Profesjonaliści „wyczyszczą” nam materiał z szumów, mlasków i niepotrzebnych dźwięków. Niestety, nawet jeśli zamkniemy się w wygłuszonym pomieszczeniu, dodatkowe dźwięki powstające podczas wypowiedzi mogą zakłócać odbiór nagrania – nikt nie miałby ochoty słuchać rozmowy z cmokaniem, przełykaniem śliny, jąkaniem itp. Musimy pamiętać, że podcast to odbiór audio –  nagranie musi być przyjemne dla ucha. Inaczej odbiorca, mimo szalenie wciągającego tematu, może szybko się zmęczyć i nie być w stanie wysłuchać naszej rozmowy.

Na co jeszcze zwrócić uwagę? Na to, aby rozmowa była płynna, czyli pozbawiona przerywników typu …yyy, …hmmm oraz żeby jej ton był jak najbardziej neutralny. Duże wahania w tonie głosu, śmiech, chrząkanie, kaszel – to wszystko bardzo zakłóca słuchanie.

Podcasty warto nagrywać w formacie mp3. Pliki dźwiękowe można zapisać też w formacie wav, szczególnie jeśli chcemy wysłać nagranie do radia. Jest to po prostu lepsza jakość dźwięku. Do publikacji materiałów w internecie wystarczy nam jednak plik mp3.

Dla tych, którzy mają więcej czasu na zabawę w podcastowanie, dostępne są darmowe programy do edycji materiałów dźwiękowych. Można skorzystać tu np. z Audacity, AVS Audio Editor lub Free Mp3 Cutter and Editor i samemu spróbować edytować dźwięk.

Nagrałam podcast. I co dalej?

Podcast nagrany, dźwięk wyczyszczony, jingiel zmontowany. Teraz dobrze byłoby udostępnić nasz materiał na popularnych platformach podcastowych. Nie jest to jednak takie proste, jakby się mogło wydawać. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z podcastowaniem, załóż konto na platformie hostingowej, np. Buzzsprout. Zwykły użytkownik Spotify czy Google Podcast nie jest w stanie załadować materiału ze swojego komputera do serwisu – trzeba to zrobić za pomocą innej platformy. Podcasty dodajemy do platformy-matki, czyli platformy hostingowej z poziomu własnego komputera. Dodajemy tam też opis, logo i linki do naszych stron. Następnie za pośrednictwem platformy hostingowej (np. właśnie Buzzsprout) rozdysponowujemy podcast do wybranych serwisów streamujących, takich jak Spotify, Podcast Addict, Apple Podcasts itd. Platforma Buzzsprout ma szeroką ofertę dostępnych serwisów. Posiada opcję płatnego i bezpłatnego abonamentu. Osobom dopiero startującym ze swoimi podcastami polecamy skorzystać z opcji bez płacenia.

Dzięki platformom hostingowym zaoszczędzamy czas na publikowaniu podcastów. Zamiast dodawać i opisywać każdy odcinek osobno w kilkunastu serwisach, robimy to jednym kliknięciem na stronie hostingowej. Po przekierowaniu ich w odpowiednie miejsca, podcasty pojawiają się w wymienionych serwisach w ciągu kilku godzin. Należy pamiętać, że wprowadzanie zmian w opisach na platformie hostingowej odbywa się z opóźnieniem w stosunku do serwisów streamujących. Czyli, aby zmiana, którą wprowadzimy na platformie hostingowej była widoczna np. w Spotify, musimy poczekać kilka godzin, czasem nawet kilka dni.

Podcasty na kanale YouTube

Dobrym rozwiązaniem jest publikacja podcastów na kanale YouTube (jeśli posiadamy tam swoje konto). Jest to bardzo proste, bo wystarczy załadować nagranie i udostępnić potem do niego link w swoich mediach społecznościowych. Dodatkową zaletą tego kanału, jest to, że aby odsłuchać podcast nie trzeba mieć tam konta. Wystarczy jedynie link. Pamiętajmy jednak, że platforma YouTube to pliki video. Oznacza to, że nasze nagranie, np. w formacie mp3 musimy zamienić na plik mp4 i zmontować z obrazkiem. Nie musi to być film – wystarczy zdjęcie lub grafika o odpowiednim formacie.

Jak promować swoje podcasty?

Jak już pisaliśmy wyżej, najprościej udostępniać linki do danego podcastu we wszystkich swoich mediach społecznościowych, na stronach internetowych, dzielić się nimi w mejlach. Linki do podcastów można także dodać do stopki naszych wiadomości.

Pomocne może okazać się tworzenie playlist, szczególnie na bardzo popularnych serwisach, typu Spotify czy YouTube. Jeśli tworzymy taką playlistę, pamiętajmy, aby dodać do niej materiały bardziej znanych podcasterów (oczywiście w podobnym temacie). Dzięki temu, wyszukiwanie bardziej popularnych materiałów doprowadzi słuchacza do naszych nagrań i zwiększy nam zasięgi.

Pamiętamy, że nie ma prostego przepisu na wypromowanie siebie w internecie. Należy testować różne możliwości, podpatrywać jak robią to inni, analizować i wyciągać wnioski. To długi proces, ale na pewno warto w niego zainwestować.

Weronika

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.